Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Kielcach, znane również jako MPK Kielce, to kluczowy element w systemie transportowym miasta. Obok znacznej ilości przewozów wewnętrznych, MPK realizuje również przewozy autobusowe na zlecenie ZTM Kielce. Dzięki swoim usługom, mieszkańcy Kielc oraz okolicznych gmin, bo aż 11 gmin aglomeracji kieleckiej, mogą korzystać z wygodnego transportu publicznego.

MPK Kielce nie tylko zaspokaja lokalne potrzeby komunikacyjne, ale także organizuje przewozy dalekobieżne, co czyni je istotnym uczestnikiem transportowej sieci regionu. Przedsiębiorstwo zyskało zaufanie pasażerów, oferując nowoczesne pojazdy oraz profesjonalną obsługę, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróży. SPK Kielce stanowi fundament miejskiej mobilności, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju transportu w regionie.

Historia

Historia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach jest bogata i sięga wielu lat wstecz, co najlepiej obrazuje ewolucja nazewnictwa tej instytucji.

Historia nazewnictwa

W ciągu swojego istnienia, przedsiębiorstwo przechodziło przez różne etapy nazewnicze:

  • Wydział Komunikacji Miejskiej w Kielcach (1951–?),
  • Zakład Komunikacji Miejskiej w Kielcach (?–1956),
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach (1956–1975),
  • Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, oddział Kielce (1975–1981),
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach (1981–1991),
  • Miejski Zakład Komunikacji w Kielcach (1991–2007),
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Kielcach (od 2007).

MPK jako spółka miejska

22 lipca 1951 roku, na mocy uchwały Prezydenta Miejskiej Rady Narodowej w Kielcach, zainaugurowano działalność Wydziału Komunikacji Miejskiej. Ta data uznawana jest za początek publicznego transportu zbiorowego w tym mieście. Początkowo WKM obsługiwał zaledwie 4 linie, takie jak Kielce–Dąbrowa, Kielce–Bukówka, Kielce–Dyminy i Kielce–Białogon. Na początku do realizacji przewozów korzystano z autobusów wypożyczonych z Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej. W 1954 roku, przedsiębiorstwo wzbogaciło się o 6 autobusów od Miejskiego Zakładu Komunikacji w Warszawie.

W kolejnych latach flota systematycznie powiększała się, osiągając w 1961 roku 67 pojazdów, a w 1967 roku już 116. W tym samym roku nastąpiło przeniesienie siedziby do nowej zajezdni przy ul. Jagiellońskiej. W 1975 roku MPK stało się oddziałem Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (WPKM), a działalność zakładu w Jędrzejowie została włączona do tej struktury. Po sześciu latach WPKM zlikwidowano, a MPK wznowiło działalność jako samodzielny podmiot. W 1983 roku przedsiębiorstwo przejęło obszar na Pakoszu, co pozwoliło na otwarcie drugiej zajezdni na terenie Kielc. W 1990 roku MZK Jędrzejów został wyodrębniony z MPK, które przejęto w 1991 roku, a w 1992 r. przekształcono w MZK Kielce.

Strajk

W 2007 roku, próba prywatyzacji MPK przez władze Kielc wywołała obawy wśród pracowników, co zainicjowało protesty. Po powołaniu komitetu strajkowego na czele z Bogdanem Latosińskim, przewodniczącym „Solidarności”, przez kolejne 18 dni ulicami Kielc nie kursowały autobusy miejskie. Strajkujący otrzymali wsparcie nie tylko od pracowników MPK Radom oraz Rzeszowa, ale także mieszkańców Kielc, którzy zorganizowali petycję, zebrano 20 tysięcy podpisów. W nocy z 28 na 29 sierpnia 2007 roku miała miejsce nieudana próba przejęcia zajezdni na Pakoszu przez ratusz, ale pracownicy wrócili, co umożliwiło rozpoczęcie negocjacji. Umowa została ostatecznie podpisana tego samego dnia przy bramie zajezdni.

Po strajku

Bezpośrednie konsekwencje strajku były znaczące:

  • rezygnacja z prywatyzacji MPK,
  • obietnica podwyżek dla pracowników,
  • powołanie Kieleckich Autobusów Spółki Pracowniczej (KASP),
  • przejęcie przez KASP większości udziałów w MPK, w tym bazy oraz taboru przy ul. Jagiellońskiej.

Mimo trudnej atmosfery strajkowej, podpisanie umowy rozpoczęło proces poprawy relacji pomiędzy miastem, a ZTM-em oraz KASP-em. Dzięki temu możliwa była modernizacja taboru z wykorzystaniem funduszy unijnych. MPK przez wiele lat utrzymało się jako główny przewoźnik w Kielcach, jednak status ten został zagrożony w 2017 roku po postępowaniu sądowym z firmą Michalczewski. W kolejnych latach, w 2019 oraz 2021 roku, sytuacja ta uległa dalszemu pogorszeniu, co wywołało liczne spory i oskarżenia między stronami.

Obsługiwane linie

Linie na zlecenie ZTM-u

Do roku 2023 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach pełniło funkcję operatora dla wszystkich linii autobusowych stworzonych przez miasto. Jednak od 2023 roku, ich zakres działalności uległ ograniczeniu. Obecnie MPK obsługuje tylko wybrane linie na terenie Kielc oraz w aglomeracji kieleckiej. Oto lista działających linii:

  • 1 (BukówkaDobromyśl),
  • 2 (Sukowska⬌Kolberga),
  • 4 (Os. Sieje⬌Na Stadion),
  • 5 (Zalesie⬌Pilotów/Dąbrowa),
  • 7 (Dworzec Autobusowy⬌Samsonów),
  • 8 (Os. Ślichowice⬌Żniwna),
  • 9 (Dworzec Autobusowy⬌Ćmińsk),
  • 10 (Dworzec Autobusowy⬌Ciekoty Żeromszczyzna),
  • 11 (Dworzec Autobusowy⬌Borków),
  • 12 (Dworzec Autobusowy⬌Klonów),
  • 14 (Dworzec Autobusowy⬌Niestachów),
  • 18 (Dworzec Autobusowy⬌Promnik),
  • 19 (Morcinka/działki⬌Bolechowice),
  • 21 (Zagórze⬌Kruszelnickiego),
  • 25 (Targi Kielce⬌Klecka),
  • 26 (Os. Ślichowice⬌Cedzyna/zalew),
  • 27 (Os. Ślichowice linia okrężna),
  • 28 (Jaworznia/szkoła⬌Mójcza),
  • 29 (Os. Ślichowice linia okrężna),
  • 30 (Os. ŚwiętokrzyskieŚciegiennego/Weterynaryjna),
  • 31 (Dworzec Autobusowy⬌Chęciny/cmentarz),
  • 32 (Dworzec Autobusowy⬌Samsonów),
  • 33 (Bukówka⬌Starogórska),
  • 34 (Bukówka⬌Pileckiego),
  • 35 (Os. Na StokuOs. Podkarczówka),
  • 36 (Areszt Śledczy⬌Os. Chęcińskie),
  • 38 (Dworzec Autobusowy⬌Mąchocice Kapitulne/Dolna),
  • 41 (Dworzec Autobusowy⬌Krajno),
  • 43 (Dworzec Autobusowy⬌Skorzeszyce),
  • 44 (Kusocińskiego/szpital⬌Batalionów Chłopskich),
  • 45 (Dworzec Autobusowy⬌Młynek Brudzowski),
  • 46 (Os. Świętokrzyskie⬌Os. Ślichowice),
  • 47 (Dworzec Autobusowy⬌Krajno),
  • 50 (Centrum Onkologii linia okrężna),
  • 51 (Centrum Onkologii linia okrężna),
  • 53 (Morcinka/działki⬌Częstochowska),
  • 54 (Bukówka⬌Mailków),
  • F (Os. Na Stoku⬌Cedzyna/zalew),
  • N1 (Os. Świętokrzyskie⬌Os. Ślichowice),
  • N2 (Os. Świętokrzyskie⬌Bukówka),
  • T (Dworzec Autobusowy⬌Tokarnia),
  • Z (Os. Podkarczówka⬌Cedzyna/zalew).

Linie własne

W kontekście dalekobieżnych przewozów, MPK prowadzi łącznie cztery dedykowane linie, które są ważnym elementem transportowym w regionie:

  • 201 (Kielce⬌Chmielnik),
  • 205 (Kielce⬌Raków),
  • 206 (Kielce⬌Łagów),
  • 208 (Kielce⬌Busko-Zdrój).

Infrastruktura

Istniejąca

W mieście Kielce funkcjonuje obecnie jedynie jedna zajezdnia, którą zarządza Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji. Zajezdnia, powstała w 1967 roku, znajduje się przy ul. Jagiellońskiej i pełni także rolę siedziby spółki. Na terenie tej zajezdni zlokalizowano także stację kontroli pojazdów oraz stację paliw, co czyni ją istotnym miejscem w systemie transportowym Kielc.

Główna część zajezdni rozciąga się pomiędzy ulicami Krakowską, Jagiellońską oraz Kołłątaja. Mały fragment zajezdni znajduje się z kolei po drugiej stronie ulicy Jagiellońskiej, co pokazuje złożoność infrastruktury komunikacyjnej w tym regionie.

Historyczna

Historia zajezdni w Kielcach sięga okresu, kiedy to pierwsza z nich powstała w pobliżu dawnej ul. Rewolucji Październikowej, aktualnie znanej jako ul. Warszawska. Ta zajezdnia była jedyną w mieście aż do roku 1967, kiedy to przeniesiono autobusy do nowej zajezdni, znajdującej się przy ul. Jagiellońskiej. Wkrótce potem, w roku likwidacji parkingu, w jego miejscu zbudowano aleję IX Wieków Kielc.

W latach 1983-2008 miasto miało dwie zajezdnie, ponieważ obok tej przy ul. Jagiellońskiej działała również zajezdnia przy ul. Pakosz. Była to ważna lokalizacja, szczególnie w kontekście strajków w 2007 roku, kiedy to próbowano przejąć zajezdnię siłą. Niestety, zamknięcie drugiej zajezdni nastąpiło rok później, co znacząco wpłynęło na transport w regionie.

Przypisy

  1. MalgorzataM. Lukaszewicz MalgorzataM., Kielce. Przetarg na obsługę komunikacyjną bez rozstrzygnięcia z powodu braku ofert [online], PortalKomunalny.pl, 07.02.2023 r. [dostęp 01.04.2023 r.]
  2. PiotrP. Juszczyk PiotrP., Już nie tylko MPK. We wrześniu BP Tour wyjedzie na ulice Kielc [online], wKielcach.info, 22.08.2023 r. [dostęp 11.01.2024 r.]
  3. Kolejny spór ZTM i MPK w Kielcach. Tym razem chodzi o "przepełnione autobusy" [online], Onet Wiadomości, 26.09.2019 r. [dostęp 06.09.2024 r.]
  4. MPK będzie woziło kielczan [LIVE, ZDJĘCIA] [online], 11.01.2018 r. [dostęp 22.08.2023 r.]
  5. Renata Gruszczyńska podtrzymuje zarzuty wobec Bogdana Latosińskiego [online], 05.01.2022 r. [dostęp 06.09.2024 r.]
  6. MPK: Od wtorku strajk generalny [online], archive.is, 15.07.2012 r. [dostęp 06.09.2024 r.]
  7. Kieleckie MPK opuszcza Pakosz [online], 14.09.2008 r. [dostęp 07.02.2017 r.]
  8. Koniec strajku MPK w Kielcach [online], TVN24, 30.08.2007 r. [dostęp 06.09.2024 r.]
  9. ZTM Kielce - Rozkłady Jazdy [online], ztm.kielce.pl [dostęp 24.08.2024 r.]
  10. HISTORIA | [online] [dostęp 06.09.2024 r.]
  11. ROZKŁAD JAZDY | [online] [dostęp 06.09.2024 r.]

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:19