W sercu Kielc, wznosi się ciekawa architektonicznie konstrukcja – dworzec autobusowy, dawniej znany jako Dworzec PKS. Jego unikalny, rotundowy kształt sprawił, że lokalna ludność nadała mu przydomek „spodek”.
Znajduje się on w dogodnej lokalizacji, przy ulicy Czarnowskiej, co czyni go ważnym węzłem komunikacyjnym w mieście.
Lokalizacja
Dworzec Autobusowy jest usytuowany w północnej częściŚródmieścia, dokładnie przy ulicy Czarnowskiej. Znajduje się on w odległości około 350 metrów od głównego dworca stacji kolejowej Kielce oraz 850 metrów od kieleckiego Rynku. Obszar dworca jest ograniczony od południa przez ulicę Czarnowską, od zachodu natomiast przez ulicę Gosiewskiego, która jest częścią drogi wojewódzkiej DW762. Z kolei od wschodu graniczy on z Galerią „Czarnowska”, a od północy sąsiaduje z kościołem Św. Krzyża.
Opis
Budowa dworca autobusowego w Kielcach zainaugurowana została w 1975 roku, a jego oficjalne oddanie do użytku miało miejsce 20 lipca 1984 roku, w szczególnym dniu, który przypadał na czterdziestą rocznicę Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Zespół architektoniczny, który stworzył ten obiekt, składał się z architekta Edwarda Modrzejewskiego oraz inżynierów Jerzego Radkiewicza i Mieczysława Kubali, który odpowiadał za aspekty komunikacyjne. Budynek pierwotnie miał służyć do obsługi aż 1500 autobusów oraz pomieścić do 24 800 pasażerów codziennie.
Wysokość dworca sięga 14 metrów, a obiekt składa się z trzech kondygnacji. Funkcjonalność budynku zaprojektowano w sposób, który minimalizuje kolizje w ruchu pasażerskim oraz kołowym. Autobusy kursują wokół budynku, zatrzymując się na specjalnie wydzielonym bocznym pasie, podczas gdy pasażerowie mają do dyspozycji przejścia podziemne umożliwiające bezpieczne dotarcie do dworca. Perony, które zostały przykryte wiatą o średnicy 80 metrów, mieszczą 15 stanowisk do parkowania autobusów. W przeszłości podróżni mogli oczekiwać na przyjazd swoich środków transportu nie wychodząc z budynku. Niestety, widok na stanowiska do teraz został zasłonięty przez niewielkie sklepiki oraz punkty gastronomiczne.
Warto nadmienić, że budynek został wpisany na listę zabytków. Jak zaznacza Świętokrzyski konserwator zabytków, „wzniesiony w latach 1975–1984 budynek dworcowy m.in. stanowi unikalny i nowatorski przykład architektury PRL, uznawany za jedną z cenniejszych realizacji architektonicznych w Polsce w latach 70. i 80. XX wieku, i materialny dokument epoki.(…)”.
W marcu 2013 roku, nowym właścicielem obiektu została spółka PKS 2. Z kolei pod koniec marca 2016 roku miasto zakupiło dworzec za 20 milionów złotych. We wrześniu 2018 roku zainaugurowano modernizację dworca, która miała na celu zachowanie charakterystycznej sylwetki obiektu, przy jednoczesnym znacznym unowocześnieniu infrastruktury. Planowano, że prace zakończą się do czerwca 2020 roku, a całkowity koszt przebudowy ustalono na 68,7 miliona złotych, z czego miasto miało przeznaczyć 9 milionów złotych, po uwzględnieniu dotacji unijnych. Ostatecznie, dworzec na nowo otworzył swoje podwoje dla pasażerów oraz przewoźników 27 sierpnia 2020 roku. Modernizacja budynku została doceniona i nominowana do Nagrody Architektonicznej „Polityki” w ramach jej dziesiątej edycji.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Kielce Białogon | Kielce Główne | Kielce Ślichowice | Kielce Słowik | Kielce Herbskie | Kielce PiaskiOceń: Dworzec autobusowy w Kielcach