Kolporter (przedsiębiorstwo)


Kolporter to czołowy dystrybutor prasy w Polsce, który ma ugruntowaną pozycję na rynku. Warto zaznaczyć, że jest on również jednym z najważniejszych dystrybutorów produktów szybkozbywalnych.

Przedsiębiorstwo to odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu dostępu do różnorodnych mediów oraz artykułów pierwszej potrzeby dla konsumentów.

Historia

Po transformacji systemowej w Polsce, 2 maja 1990 roku Krzysztof Klicki rozpoczął działalność jako jednoosobowa firma, koncentrując się na dystrybucji Gazety Wyborczej. Początkowo obsługiwał głównie sklepy PSS „Społem”, a uzyskane środki reinwestował w rozwój swojego przedsiębiorstwa kolportażowego.

We wrześniu 1990 roku podjęto decyzję o rozszerzeniu działalności na skalę ogólnopolską. Wkrótce po tym, bo już w grudniu, powstały nowe oddziały – pierwszy w Katowicach, a następny we Wrocławiu, co pozwoliło na wzbogacenie dystrybucji o dodatkowe tytuły prasowe.

Rok 1993 był kluczowy, gdyż rozpoczęto dywersyfikację branżową. Tworzono oddziały zajmujące się obrotem towarami pozaprasowymi i uruchomiono zakład produkcji ekspozytorów prasy oraz zakład informatyki. To jednak nie koniec, ponieważ w następnym roku firma rozpoczęła budowę własnej sieci detalicznej oraz uruchomiła pierwsze kioski w Warszawie i Gdańsku.

W 1995 roku zapadła decyzja o powołaniu Grupy Kapitałowej Kolporter. W kolejnych latach firma rozwijała się, tworząc nowe spółki, w tym:

  • 1997 – Kolporter Service (dystrybucja towarów FMCG),
  • 2001 – Kolporter Sieci Handlowe (własna sieć sprzedaży typu convenience),
  • 2002 – przejęcie spółki Jard Press SA, największego prywatnego konkurenta,
  • 2006 – instalacja pierwszego terminalu do sprzedaży usług elektronicznych oraz powstanie spółki Kolporter Expo (organizacja imprez targowych i wystawienniczych).

Rok 2009 przyniósł trudności, a Kolporter zdecydował o likwidacji salonów multimedialnych. W marcu 2010 roku nastąpił podział na Kolporter DP, Kolporter Express, Kolporter eBiznes oraz Kolporter Nieruchomości. W sierpniu tego samego roku dwie spółki zmieniły nazwy – Kolporter Express stał się K-EX, a Kolporter Expo przekształcono w Expo Silesia. W grudniu przeprowadzono konsolidację trzech spółek działających na rynku sprzedaży detalicznej i hurtowej: Kolporter Sieci Handlowe, Kolporter Service oraz Kolporter DP.

W tym czasie Grupa Kapitałowa Kolporter składała się z przynajmniej 11 spółek, w tym Kolporter Holding, Condite, Condite Development, Ferment, Pretorius, Kolporter Info oraz Kolporter Promocja. Właścicielem Grupy był Krzysztof Klicki, który posiadał 100% akcji.

Na początku 2011 roku Kolporter Info S.A. zmieniło nazwę na Infover i przekształcono podmiot w spółkę akcyjną, przywracając historyczną nazwę Kolporter S.A. W czerwcu doszło do przekształcenia Kolporter Holding w BC&O Polska, co oznaczało koniec Grupy Kapitałowej Kolporter, a wszystkie wydzielone spółki stały się odtąd samodzielnymi podmiotami prawnymi.

Planowano przeprowadzenie IPO, jednak w 2011 roku te zamiary porzucono z powodu niekorzystnej sytuacji na giełdzie. Warto dodać, że ogólne przychody przedsiębiorstwa w 2012 roku wyniosły ponad 4161 milionów złotych, z czego przychody ze sprzedaży osiągnęły blisko 4144 milionów złotych.

Opis struktury i działalności

Kolporter to firma, która angażuje się w obsługę punktów handlowych oraz sieci sprzedaży, a także dostarcza usługi związane z logistyką i reklamą. W kraju posiada największą sieć terminali do sprzedaży doładowań prepaid, która umiejscowiona jest w różnych sklepach detalicznych. Te terminale nie tylko realizują sprzedaż doładowań, ale również umożliwiają dokonywanie płatności i świadczą usługi elektroniczne. Dodatkowo, spółka posiada sieć znanych „Saloników Prasowych” oraz salonów pod nazwą „Top-Press”.

W ramach struktury Kolportera wyróżnia się trzy główne departamenty, które pełnią kluczowe funkcje w działalności przedsiębiorstwa:

  • Departament Dystrybucji Prasy,
  • Departament Usług Elektronicznych,
  • Departament Sieci Własnej.

Departament Dystrybucji Prasy

Ten departament posiada za zadanie dystrybucję prasy oraz książek na terenie całego kraju. Prasa jest dostarczana codziennie do około 36 000 odbiorców, w tym do około 8000 prenatalnych subskrybentów, za pomocą sieci 20 lokalnych oddziałów. Współpracuje on z ponad 1000 wydawnictw, co umożliwia dostarczanie ich produktów zarówno do sieci handlowych, jak i klientów indywidualnych. Kolporter S.A. obsługuje różne punkty sprzedaży, w tym Saloniki Prasowe oraz Stoiska Patronackie, które znajdują się w dużych sieciach handlowych, stacjach benzynowych oraz na ruchliwych ulicach i dworcach.

Ważnymi aspektami działalności departamentu są również magazynowanie, transport, kompletacja oraz usługi cross-dockingu i co-packingu. Firma świadczy również usługi doradcze w zakresie logistyki, a swoje działania potwierdza certyfikatem ISO 9001:2008. W 2011 roku szacowany udział Kolportera na rynku wynosił od 48,3% do 56% w zależności od metody obliczeń. Firma dostarcza około 5 tysięcy tytułów prasowych z Polski i zagranicy, posiada flotę 850 samochodów, które przewożą powyżej 27 tysięcy europalet gazet i czasopism, co skutkuje rocznym nakładem 950 milionów egzemplarzy. Dodatkowo dysponuje 40 tys. m² powierzchni magazynowej, z czego 24 tys. m² to Centrum Logistyczne Mościska.

Departament Usług Elektronicznych

W ramach tego departamentu placówki handlowe mogą korzystać z Terminalu Uniwersalnego, który umożliwia m.in. sprzedaż doładowań do telefonów komórkowych, realizację płatności rachunków oraz przyjmowanie płatności dokonywanych kartami płatniczymi. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym usługi te przyczyniają się do zwiększenia efektywności i komfortu transakcji dla klientów.

Departament Sieci Własnej

Ten departament odpowiada za tworzenie ogólnopolskich sieci sprzedaży, w tym zarządza siecią ponad 870 saloników prasowych, w skład której wchodzi również ponad 60 salonów pod marką Top-Press. Dzięki wypracowanej sieci lokali, Kolporter zyskuje przewagę konkurencyjną, a jego oferta staje się bardziej dostępna dla klientów w całym kraju.

Nagrody

Przedsiębiorstwo Kolporter wyróżnia się w polskim rynku dzięki licznym nagrodom, które otrzymało w ciągu swojej działalności. Oto zestawienie najważniejszych osiągnięć:

  • 1999 – Złoty Wawrzyn – nagroda przyznana przez Gazetę Bankową oraz firmę konsultingową Arthur Andersen za stworzenie najlepszej sieci handlowej w kraju,
  • 2001 – Srebrny Grosz – nagroda tygodnika „Przekrój”,
  • 2002 – Lider Polskiego Biznesu – wyróżnienie od Business Centre Club za efektywny i nowoczesny system zarządzania, utrzymanie wysokiej pozycji rynkowej, stały wzrost wyników ekonomicznych oraz wprowadzenie wielu nowatorskich programów autorskich, które wspierały m.in. zarządzanie sieciami sprzedaży,
  • 2004 – Medal Europejski – przyznawany przez Komitet Integracji Europejskiej oraz Business Centre Club dla produktów i usług, które osiągają standardy europejskie,
  • 2004 – nominacja do nagrody Filar Polskiej Gospodarki,
  • 2005 – Najlepszy Dostawca – statuetka przyznana przez sieć Tesco.

Te osiągnięcia są świadectwem profesjonalizmu i innowacyjności, które Kolporter wprowadza na rynek, co przyczynia się do jego długotrwałego sukcesu.


Oceń: Kolporter (przedsiębiorstwo)

Średnia ocena:4.96 Liczba ocen:20