Ulica 1 Maja, która wcześniej nosiła nazwę 1-go Maja aż do zmiany dokonywanej 6 września 2012 roku, stanowi istotny element struktury komunikacyjnej Kielc.
Jest to jedna z kluczowych ulic w mieście, która pełni ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców oraz ruchu miejskim.
Przebieg
Ulica zaczyna swój bieg na rondzie, które również łączy się z innymi arteriamii, w tym ulicami: Czarnowską, Okrzei, Paderewskiego oraz Al. IX Wieków Kielc. Następnie krzyżuje się z wieloma ulicami, takimi jak Gosiewskiego (węzeł Żelazna) oraz Mielczarskiego, Jagiellońską, Herbską, Pawią, Poprzeczną, Sowią, Częstochowską, Skrajną, a także Batalionów Chłopskich oraz Hubalczyków w rejonie Rondo Stanisława Mikołajczyka.
Trasa ulicy kończy się na skrzyżowaniu z ulicą Łódzką, która pełni rolę fragmentu drogi krajowej DK74. Co istotne, bliskie położenie stacji kolejowej Kielce Główne oraz przystanku Kielce Herbskie sprawia, że ulica przecina linię kolejową nr 8, która łączy Warszawę Zachodnią oraz Kraków Główny, a także linię nr 61 między Kielcami Głównymi a Fosowskimi.
Historia
Historia ulicy 1 Maja w Kielcach sięga zamierzchłych czasów, przy czym dokładny rok jej założenia pozostaje nieznany. Można przypuszczać, że ulica ta ma ponad tysiącletnią historię.
Obecnie ulica 1 Maja, łącząc się z Bodzentyńską, stanowi przecież dawny szlak prowadzący na Kujawy. To właśnie na skrzyżowaniu z owyą ulicą, a także z Rynkiem, rozwijała się najstarsza część Kielc.
Do końca XIX wieku, ulica 1 Maja pełniła rolę drogi wylotowej z miasta. Z biegiem czasu, w początkach XX wieku, obszar ten rozpoczął proces uprzemysłowienia, co spowodowało, że ulica ta zaczęła wiodła do jednego z kluczowych przedmieść Kielc, nazywanego Herbami.
W latach 50. XX wieku przystąpiono do budowy wiaduktu nad torami kolejowymi, co przyniosło ze sobą istotną zmianę w charakterystyce tej ulicy – przekształciła się z miejskiej na tranzytową. W kolejnych latach ulica 1 Maja zaczęła systematycznie tracić status drogi krajowej, zwłaszcza po uruchomieniu nowej drogi w północnej części miasta, w kierunku wschód-zachód – ul. Łódzkiej.
W 2012 roku z kolei nastąpiła zmiana nazwy ulicy, z 1-go Maja na 1 Maja, co stanowi symboliczny krok w kierunku uwspółcześnienia tej części Kielc.
Przebudowy ul. 1 Maja w XXI wieku
Wrzesień 2009 roku był kluczowym momentem dla rozwoju ul. 1 Maja. Wówczas ogłoszono projekt, którego celem była rozbudowa i przebudowa ulicy. Prace obejmowały także budowę Mostu Herbskiego, który powstał po wcześniejszej rozbiórce istniejącego obiektu, oraz modernizację ulicy Pawiej. W projekcie uwzględniono także skrzyżowania ul. 1-go Maja z innymi ważnymi ulicami, takimi jak: Herbską, Pawią, Marii Skłodowskiej-Curie oraz Jagiellońską. W marcu 2021 roku nowowybudowany Most Herbski uhonorowano imieniem prof. Wacława Różańskiego.
W połowie listopada 2013 roku zakończyły się jedne z najbardziej znaczących prac infrastrukturalnych w Kielcach. Zrealizowano wtedy m.in. budowę dwujezdniowej ul. 1 Maja, Węzła Żelazna oraz wspomnianego wcześniej Ronda im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. To przełomowe przedsięwzięcie pozwoliło na efektywne połączenie drogi krajowej nr 74 z drogą wojewódzką nr 762, obejmującą ul. Łódzką, Jesionową oraz Krakowską, a całkowita wartość zrealizowanych inwestycji przekroczyła 200 milionów złotych.
W dalszej perspektywie planowany jest przetarg dotyczący przebudowy kieleckiego fragmentu drogi krajowej nr 74, obejmujący również ulicę Łódzką do parametrów drogi ekspresowej S74. Utilizowane warianty rozbudowy to: „mur”, „tunel” oraz „2 tunele”, w której przewidziano 1 lub 2 węzły, a jeden z nich zlokalizowany byłby w miejscu obecnego skrzyżowania ul. Łódzkiej z Hubalczyków. Drugi węzeł pojawi się tylko w przypadku wariantu „mur” oraz „2 tunele”, w obszarze skrzyżowania ul. Łódzkiej, Zagnańskiej i Jesionowej. Ostatecznie zdecydowano się na realizację wariantu „2 tunele”, a w jego ramach usunięte zostanie skrzyżowanie ul. 1 Maja z ul. Łódzką. Nowa droga ma połączyć ul. 1 Maja z ul. Transportowców. Chociaż pierwotnie przetarg miał być ogłoszony przed końcem 2021 roku, oficjalny termin został przesunięty na 2022 rok.
Równocześnie, w ramach systemu Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), wprowadzono modernizacje skrzyżowań ulicy 1 Maja, które obejmowały m.in. ulice: Poprzeczną, Częstochowską oraz Jagiellońską, zwiększając tym samym efektywność transportu w mieście.
Ważniejsze obiekty na ul. 1 Maja
Ulica 1 Maja w Kielcach jest miejscem, które kryje w sobie wiele interesujących obiektów, które przyciągają uwagę mieszkańców oraz turystów. Wśród nich wyróżniają się następujące miejsca, które warto odwiedzić:
- Kościół pw. Świętego Krzyża w Kielcach,
- III LO im. Cypriana Kamila Norwida,
- salon Nissana,
- salon Citroena,
- salon Mazdy.
Wszystkie te miejsca mają do zaoferowania coś unikalnego, co sprawia, że ulica 1 Maja jest ważnym punktem w Kielcach. Zachęcamy do ich odwiedzenia.
Komunikacja miejska
Wzdłuż ulicy 1 Maja w Kielcach usytuowanych jest osiem przystanków komunikacji miejskiej, które są integralną częścią lokalnego systemu transportowego.
Te przystanki są obsługiwane przez dziesięć różnych linii autobusowych, w tym: 9, 21, 23, 26, 32, 44, 53, 54, 107 oraz 112.
Przypisy
- AgataA. Kowalczyk, Rozkopane skrzyżowanie w Kielcach, a w planie są prace na... sześćdziesięciu. Ruszył montaż Inteligentnego Systemu Transportowego [online], Kielce Nasze Miasto, 26.01.2022 r. [dostęp 26.01.2022 r.]
- Przetargi na rok 2022 - gotowość i założenia [online], 29.12.2021 r.
- Miejski Zarząd Dróg w Kielcach - Rozbudowa ulic usprawniających powiązania komunikacyjne miasta Kielce – rozbudowa ul. 1 Maja ... [online], mzd.kielce.pl [dostęp 10.09.2021 r.]
- Dwa tunele dla Kielc - jest decyzja środowiskowa dla miejskiego odcinka drogi ekspresowej S74 - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Kielce - Portal Gov.pl [online], Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Kielce [dostęp 10.09.2021 r.]
- Grupa WirtualnaG.W., Kielce: Zakończyła się największa inwestycja drogowa miasta [online], money.pl [dostęp 10.09.2021 r.]
- Historia kieleckich ulic [online], Radio Kielce [dostęp 12.09.2021 r.]
- Węzeł Żelazna (MZD Kielce) | Kieleckie Inwestycje - nowe mieszkania, biura, lokale w Kielcach [online] [dostęp 09.09.2021 r.]
- Uchwała nr XLII/800/2021 Rady Miasta Kielce [online], 18.03.2021 r.
- Drogowcy szykują się do budowy trasy S74 [MAPY, ZDJĘCIA, FILM] [online], Radio Kielce [dostęp 16.02.2021 r.]
- S74 przejście przez Kielce/odcinek węzeł Kielce Zachód - Kielce :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [online], gddkia.gov.pl [dostęp 16.02.2021 r.]
- Miejski Zarząd Dróg w Kielcach - Ulice z nazwami zaczynającymi się od litery A do litery C [online], mzd.kielce.pl [dostęp 08.09.2021 r.]
- Salezjanie Kielce – Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego [online] [dostęp 09.09.2021 r.]
- Kontakt Kielce : Nissan Odyssey [online], nissan-odyssey.pl [dostęp 14.02.2021 r.]
- Autoryzowany Serwis Citroen - Fix Forum Lider Kielce, ul. 1 Maja 191, 25-655 Kielce - Warsztaty samochodowe [online], conadrogach.pl [dostęp 14.02.2021 r.]
- Salon samochodowy Kielce - Kontakt [online], Matsuoka Motor Kielce [dostęp 14.02.2021 r.]
- Uchwała Rady Miasta Kielce w sprawie nadania nazwy "Stanisława Mikołajczyka" rondu w Kielcach [online], kwiecień 2015 r.
- UCHWAŁA NR XXXII/611/2012 RADY MIASTA KIELCE [online], 06.09.2012 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Bodzentyńska w Kielcach | Ulica Grunwaldzka w Kielcach | Ulica Sandomierska w Kielcach | Ulica Henryka Sienkiewicza w Kielcach | Ulica Jesionowa w Kielcach | Ulica Krakowska w Kielcach | Ulica Łódzka w Kielcach | Ulica Piekoszowska w Kielcach | Ulica Radomska w Kielcach | Ulica Romualda Mielczarskiego w Kielcach | Skwer Harcerski im. Szarych Szeregów w Kielcach | Rynek w Kielcach | Aleja Solidarności w Kielcach | Aleja Jerzego Popiełuszki w Kielcach | Rondo Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w Kielcach | Ulica Batalionów Chłopskich w Kielcach | Plac Wolności w Kielcach | Ulica Tarnowska w Kielcach | Ulica Jagiellońska w Kielcach | Ulica Zagórska w KielcachOceń: Ulica 1 Maja w Kielcach