Aneta Oborny


Aneta Izabela Oborny, urodzona 26 grudnia 1966 roku w Kielcach, to postać o wielu zaszczytnych tytułach i osiągnięciach. Jest uznawana za znaczącą postać w obszarze historii kultury oraz muzykologii. Jej kariera obejmuje wiele dziedzin, w tym publicystykę oraz krytykę muzyczną, co czyni ją wszechstronnie wykształconym specjalistą.

Oborny posiada stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie historii oraz tytuł kustosza dyplomowanego. Od 2011 roku pełni funkcję dyrektora Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, gdzie z pasją zajmuje się promowaniem lokalnej tradycji muzycznej oraz ochroną dziedzictwa kulturowego.

Jej zaangażowanie i profesjonalizm w pracy zawodowej są nie tylko źródłem inspiracji dla innych, ale także przyczyniają się do rozwoju funkcjonowania instytucji, które reprezentuje. W ciągu swojej kariery Aneta Oborny miała okazję współpracować z wieloma artystami oraz instytucjami kultury, co dodatkowo umacnia jej pozycję w środowisku naukowym i artystycznym.

Życiorys

Aneta Oborny to wybitna postać w dziedzinie kultury muzycznej, która ukończyła Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Kielcach (teraz Uniwersytet Jana Kochanowskiego) ze specjalizacją w Wychowaniu Muzycznym oraz Szkół Muzycznych I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, kształcąc się pod kątem gry na fortepianie.

W swojej karierze zawodowej, w latach 1991–1993, była pracownikiem Muzeum Narodowego w Kielcach, gdzie spełniała rolę głównego inwentaryzatora. Następnie, z powodzeniem organizowała wydarzenia promujące kulturę jako redaktor w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach.

Od 1997 roku rozpoczęła swoją podróż akademicką jako wykładowca, a później adiunkt w instytucjach edukacyjnych Kielc, w tym na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz w Akademii Świętokrzyskiej, a także w Wszechnicy Świętokrzyskiej oraz Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (filia w Kielcach). Prowadziła wykłady dotyczące historii kultury muzycznej, estetyki muzyki oraz socjologii kultury.

Aneta Oborny jest również współpracowniczką Radia Kielce i Radia Jedność, gdzie stworzyła wiele audycji muzycznych oraz artykułów krytycznych. Jest uznawanym krytykiem muzycznym oraz felietonistką, a jej publikacje z zakresu kultury muzycznej ukazały się w licznych periodykach, takich jak Ikar, Teraz, „Dedal” i „Gazeta Wyborcza”.

Autorka wielu książek oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych, Aneta Oborny bada tematykę muzyki z perspektywy interdyscyplinarnej. Jej prace analizują zarówno aspekty historyczno-społeczne, jak i instrumentologiczne, i były publikowane przez różne instytucje, w tym Muzeum Narodowe w Gdańsku, Uniwersytet Wrocławski oraz Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.

Od 2011 roku zaangażowana w tworzenie wystaw oraz projektów muzealnych, Aneta Oborny stała się kuratorką wielu nagradzanych wydarzeń, takich jak „Harmonie – gra cały świat” oraz „Dama z harfą – wokół dyskretnej aury obrazu”.

Jako dyrektor Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Oborny podjęła działania na rzecz przekształcenia placówki w nowoczesną instytucję o zasięgu ogólnopolskim. Jej wysiłki zaowocowały realizacją wielu ambitnych projektów i rozbudową infrastruktury muzeum.

Aneta Oborny jest również członkiem Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM Polska), a także jurorem w licznych konkursach kulturalnych, w tym w Ogólnopolskim Konkursie „Jawor – u źródeł kultury”. Jej wkład w rozwój kultury muzycznej jest nieoceniony.

Nagrody i odznaczenia

W uznaniu za wyjątkowe osiągnięcia oraz znaczący wkład w rozwój regionu, Aneta Oborny otrzymała kilka prestiżowych nagród.

  • Medal Pro Mazovia za wybitne zasługi oraz całokształt działalności na rzecz województwa mazowieckiego,
  • Zasłużony dla kultury Powiatu Szydłowieckiego.

Wybrane publikacje

Aneta Oborny jest redaktorką i autorką bogatego dorobku naukowego, koncentrującego się głównie na tematyce związanej z instrumentami muzycznymi oraz ich wpływem na kulturę i sztukę. Jej publikacje obejmują zarówno książki, jak i artykuły, które są cenione za ich wkład w popularyzację muzyki ludowej i historycznej.

Wśród jej książek można znaleźć takie tytuły, jak „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu” z 2023 roku, czy „Zamek w Szydłowcu. Wokół mecenatu dawnych właścicieli” wydane rok wcześniej. Te publikacje są nie tylko redagowane, ale często i autoryzowane przez Oborny, co świadczy o jej szerokiej wiedzy i zaangażowaniu w przybliżanie tematyki muzycznej. Ponadto, jej praca „Sobiescy – zachowane w dźwiękach” z 2018 roku została uhonorowana Nagrodą Specjalną Polskiego Radia oraz pierwszą nagrodą w konkursie „Mazowieckie Zdarzenie Muzealne – Wierzba”.

Oborny angażuje się również w pisanie artykułów, które badają różnorakie aspekty muzyki i kultury. Jeden z jej najnowszych artykułów, „Instrument obszarów tęsknot. Motywy lirnika i liry korbowej w malarstwie polskim XIX i początku XX wieku”, ukazał się jako część publikacji „Lira korbowa – instrument romantycznego mitu”. Równie znaczącym wkładem jest wspomnienie o jej mężu, Alojzym Obornym, które ukazało się w czasopiśmie „Muzealnictwo” w 2022 roku.

Kanwę jej badań naukowych stanowią również artykuły dotyczące wpływu muzyki na kulturę i sztukę, takie jak „Motywy muzyczne w malarstwie europejskim XVII-XIX wieku w obrazach z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie”, będące częścią większej publikacji o tym samym tytule. Ponadto, w artykule „W świątyni percepcji. Ekspozycja polskich ludowych instrumentów muzycznych szydłowieckiego muzeum” Oborny z powodzeniem eksploruje temat doświadczenia tradycji muzycznej.

Publikacje Oborny są nie tylko źródłem wiedzy ale również inspiracją dla tych, którzy pragną zgłębić fascynujący świat muzyki, jej historii oraz wpływu na szeroko pojętą kulturę.

Przypisy

  1. a b Dyrektor Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu – dr Aneta I. Oborny [online], 10.02.2023 r. [dostęp 04.06.2023 r.]
  2. Czasopismo humanistyczne Niepodległość i Pamięć, kwartalnik muzniep [online], niepodległość-i-pamięć [dostęp 04.06.2023 r.]

Oceń: Aneta Oborny

Średnia ocena:4.46 Liczba ocen:15