Zachodnia Obwodnica Kielc


Zachodnia Obwodnica Kielc to istotny odcinek infrastruktury komunikacyjnej, który zdobijając reputację jako droga ekspresowa, skutecznie omija miasto Kielce od jego zachodniej strony. Początkowo planowana jako element większej sieci autostrad łączących Warszawę z Krakowem, dzisiaj pełni kluczową rolę w transporcie jako fragment drogi ekspresowej S7 oraz trasy europejskiej E77, łączącej miejscowość Wiśniówka z Chęcinami.

Budowa jedynej jezdni z dwoma pasami ruchu trwała od 1974 do 1984 roku, a jej oficjalne otwarcie miało miejsce 5 listopada 1984 roku. Ważnym krokiem w udoskonaleniu tej infrastruktury był moment, gdy 1 września 2010 roku konsorcjum firm Mostostal Warszawa oraz Acciona Infraestructuras podpisało umowę z GDDKiA dotyczącą przebudowy drogi do układu 2x2. Przebudowa przewidywała stworzenie dwóch jezdni, z których każda dysponuje dwoma pasami ruchu, oraz rezerwą na dodanie trzeciego pasa w przyszłości.

Ta modernizacja miała na celu nie tylko zwiększenie komfortu podróży, ale także poprawienie bezpieczeństwa na drodze. Ostateczne oddanie do użytku zmodernizowanej drogi jako drogi ekspresowej miało miejsce 29 sierpnia 2013 roku.

Obwodnica przebiega przez malownicze tereny Gór Świętokrzyskich, co dodaje jej uroku. Droga wchodzi także w skład Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego, co czyni ją atrakcyjną nie tylko z perspektywy transportowej, ale również turystycznej. Dzięki swojej lokalizacji, Zachodnia Obwodnica Kielc łączy funkcje komunikacyjne z walorami przyrodniczymi regionu, będąc istotnym elementem regionalnej infrastruktury drogowej.

Przebieg

Wstęp do Zachodniej Obwodnicy Kielc rozpoczyna się w rejonie węzła Kielce-Północ, zlokalizowanym w miejscowości Wiśniówka, która należy do gminy Masłów. W tym miejscu spotykają się dwie istotne trasy komunikacyjne: droga ekspresowa S7 oraz droga krajowa nr 73.

Kontynuując trasę, obwodnica osiąga węzeł Kielce-Zachód, który leży na obszarze gmin Miedziana Góra oraz Kielce. To miejsce jest ważnym skrzyżowaniem, gdzie obwodnica łączy się z drogą krajową nr 74. Warto jednak zauważyć, że w przyszłości planowane są prace, które mogą podnieść standard tej drogi do klasy drogi ekspresowej. Już teraz, w związku z tymi planami, cała infrastruktura węzła jest dostosowana do utworzenia bezkolizyjnego węzła, umożliwiającego płynne skrzyżowanie dwóch dróg ekspresowych.

Następnie, obwodnica kieruje się do trzeciego węzła – Kielce-Jaworznia, który suwerennie krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 761, zlokalizowaną w gminie Piekoszów. Węzeł ten również odgrywa ważną rolę w zapewnieniu efektywnego przepływu ruchu w regionie.

Na zakończenie, obwodnica dotyczy ostatniego węzła, znanego jako Kielce-Południe, który umiejscowiony jest w gminie Chęciny. W tym miejscu następuje skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 762, co kończy trasę zachodniej obwodnicy miasta Kielce.

Przypisy

  1. Kolejny MOP przy obwodnicy Kielc będzie miał stację paliw i restaurację [online], GDDKiA [dostęp 30.01.2023 r.]
  2. S7 Obwodnica Kielc / Odcinek Wiśniówka - Chęciny :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [online], www.gddkia.gov.pl [dostęp 20.02.2021 r.]
  3. Redakcja - edroga.pl: Budowa obwodnicy Kielc rozpoczęta. edroga.pl, 29.09.2010 r. [dostęp 30.09.2010 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lądowisko Kielce-Czarnów | Wschodnia Obwodnica Kielc

Oceń: Zachodnia Obwodnica Kielc

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:22